Mantık Al Tayr


Mantık Al-Tayr





BİRİNCİ MAKALE

Gizli ve açık..dünyada ne kadar kuş varsa bir araya toplandı.Hepsi de,”Şimdi,hiçbir ülke padişahsız değil.Nasıl olur da bizim ülkemiz padişahsız kalır?Artık bundan böyle padişahsız kalmayız biz.
Birbirimize yardım edelim de bari kendimize bir padişah arayıp aktaralım.
Çünkü ülke padişahsız oldu mu askerin düzeni kalmaz”dedi.Hepsi bir yere gelip kendilerine bir padişah aramaya koyuldular.




HÜTHÜDÜN KUŞLARA SÖZÜ

Gönlü perişan hüthüd de o toplulukta vardı.Durdu durdu,duramaz oldu.
Sırtında bir tarikat elbisesi vardı..başına hakikat tacını giymişti.Pek anlayışlıydı.İyiyi de anlardı,kötüyü de.
Dedi ki:”Ey kuşlar,Tanrı tapısının çavuşu da benim,gayb habercisi de ben!
Tanrı tapısından haberim var..yaratılış sırlarını bilirim.
Gagasında besmeleyi taşıyanın,bir hayli sırlara agah olmasına şaşılmaz.
Dertlerimle ömür sürüp duruyordum..kimsenin benimle işi yok.
Ben halka boş vermişim,onlarla hiç meşgul değilim..onlar da benimle meşgul olmuyorlar.
Ben,padişahın derdiyle uğraşmadayım..ordudan yana hiçbir derdim yok.
Anlayışımla nerde su varsa görür,gösteririm..bundan ileri daha nice gizli şeyler bilirim ben!
Süleyman’la bir hayli konuşup görüştüm;onun ordusu içinde rütbe bakımından ileri geçtim.
Huzurunda kim bulunmazsa bulunmasın,hiç sorup aramazdı da,ne acayiptir ki ben bir an bulunmadım mı sorar,arar,her tarafa adamlar gönderir,aratırdı.
Bensiz bir an bile duramazdı..zaten hüthüte de kıyamete kadar bu şeref yeter ya!
Onun mektubunu götürüp geri döndüm..huzurunda onunla perde ardına girdim,sırdaşı oldum.
Birisini peygamber aradı,istedi mi baş tacı olsa yeri vardır..yaraşır.
Birisini Tanrı hayırla andı mı hiçbir kuş ona eş olur,onunla beraber uçabilir mi?
Yıllardır karalarda,denizlerde gezmişim.Nice yollara gitmiş,nice aşılmaz mesafeler aşmışım.
Dağlara,bellere,ovalara gitmiş,nice gidilmez alemler seyretmişim.
Süleyman’la yoldaş olmuş,bu alemi bir hayli dönüp dolaşmışım.
Bu suretle padişahımı bilmiş tanımışım ama huzuruna yapayalnız nasıl gideyim?Kudretim yok ki.
Fakat siz bana yoldaş olursanız o padişahın ve tapısının mahremi olursunuz;kendinizi görme aybından kurtulmuş olursunuz.Niceye bir dinsizliğinizin tesiri altında yanıp yakılacaksınız?

Kim onun uğrunda canıyla oynarsa varlığından kurtulur;sevgilinin yolunda iyiden,kötüden kurtulur.
Canlar saçın da yola ayak basın..ayaklar vurup oynaya oynaya başınızı o kapıya koyun.
Hiç şüphe yok,bir dağ var ki ona Kafdağı derler;onun ardında bizim padişahımız var.Adı “Simurg”dur..kuşların padişahı odur.O,bize yakındır da biz ondan uzağız!
O,yücelik hareminde dinlenir..her ağız,adını anamaz onun.
Kapısında nurdan,karanlıktan yüz binlerce,hatta daha da fazla perde vardır.
İki alemde de onun makamına erişmek,kimsenin haddi değildir.
O,daima hükmü geçer bir padişahtır..o,daima yüceliğin kemaline dalmıştır.
Yücelik makamında,adeta kendisine hayrandır..artık makamına nerden akıl erecek,nasıl olup da bilinecek?
Ne ona bir yol vardır,ulaşır..ne de ayrılığına sabretmek imkanı vardır.Yüz binlerce halk,onun sevdasına tutulmuş,aşık olmuş gitmiştir.
Onu tertemiz can bile övemez..akıl bile onu anlayamaz.Hulasa akıl da şaşırıp kalmıştır,can da..sanatlarını görmede gözler kamaşmıştır.
Hiçbir bilen onun yüceliğini göremedi..hiç bir gören onun güzelliğini seyredemedi.
Hiçbir mahluk kemaline yol bulamadı..bilgi şaşırıp kaldı görgü ona,erişemedi!
Halkın o kemalden,o ululuktan bir nasibi varsa bile ancak hayalden,vehimden ibarettir.
Bu yol bir hayale kapılarak aşılabilir mi;ordusuz padişahlık olur mu?
Burada yüz binlerce baş,yerlere yuvarlanmış,topa dönmüştür..burada nice hayhaylar,nice hayhuylar var!
Öndeki yolu kısa bir yol sanma..nice denizler var,nice karalar!
Bu yola varmak için arslan gibi bir er gerek..çünkü yol uzak..deniz de derin mi derin!
Yolu şu:
Kendimizden geçip hayran bir halde yola düşelim..yolunda ağlaya güle yürüyelim.
Eğer ondan bir nişane elde edersek ne mutlu..yoksa zaten onsuz yaşamak ayıp!
Sevgili olmadıkça can ne işe yarar ki?Ersen sevgiliye kavuşmayan canın üstüne düşme!
Bu yolda erlik gerek..bu kapıda can feda etmek gerek.
Ercesine candan el yumak gerek ki sana iş eri desinler.
Eğer sevgiliye bir can verirsen yüz binlerce can ihsan ederler.
Sevgili olmadıktan sonra can,bir kara akçe bile etmez..erler gibi aziz canını feda et.
Erce can verdin mi sevgili,senin yoluna canlar döker..
Sana nice canlar ihsan eder.

Hiç yorum yok: